Optimalisatie

kan een pagina gemakkelijk hoog in de zoekresultaten komen?

  • zoekmachines hebben tijd nodig om informatie van een site te vinden en te indexeren
  • de zoekmachine indexeert een site op trefwoorden
    onder bepaalde trefwoorden willen veel sites gevonden worden
    er is dus concurrentie op zoektermen
  • de zoekmachine stelt via een eigen berekening een rangorde op en plaatst je pagina in een lijst
    een hoge positie in de rangorde kan verdiend of gekocht worden


hoe een hoge positie in zoekresultaten te verdienen?

  • is de inhoud van je website werkelijk de moeite van het vinden waard?
    zorg voor interessante en geactualiseerde inhoud
  • is de inhoud goed afgestemd op de doelgroep
  • is de inhoud goed toegespitst op specifieke onderwerpen
  • is je website verbonden met andere goede, goed bezochte thematisch verbonden websites
    het doel (of ideaal) van bv Google's zoekmachine is: op grond van je trefwoorden zo goed mogelijk de meest waardevolle sites voor je op rij te zetten
    het is echter een machine, en de regels van het algoritme zijn alleen in grote lijnen bekend
    een site kan opgezet worden met het oog op deze regels
  • ten slotte: de waarde van content moet blijken uit bezoek en verwijzingen op het web; dat vergt aandacht, opbouw en tijd


algemene punten van belang:

  • ken de markt:
    - ken aanbieders van vergelijkbare producten (je kunt zelf via zoekmachines zien wie vindbaar zijn onder welke termen)
    - onderzoek de waarde van verschillende trefwoorden
    - organiseer de inhoud rond een selectie van trefwoorden
  • zorg er door goed gestructureerde code voor dat zoekmachinerobots ('spiders') de website goed kunnen verwerken ('crawlen')
  • goede toegankelijkheid ook op mobiele platforms is een positieve factor voor ranking
  • bied de gebruiker van je site nuttige informatie in de context van het hoofdonderwerp
  • zorg voor links vanaf goed bezochte thematisch verbonden sites
  • analyseer regelmatig de bezoekersstatistieken van je site

Een site van Micrantha wordt altijd ontwikkeld met het oog op deze voorwaarden.

Resultaat in een onafhankelijke zoekmachine is echter

  • niet geheel voorspelbaar
  • wisselt met de tijd
  • vergt steeds opnieuw aandacht